شناخت بیماری های زنان

انواع بیماری های زنان و دختران

شناخت بیماری های زنان

انواع بیماری های زنان و دختران

چگونه میتوانیم از جلوگیری کنیم

  • ۰
  • ۰

از هفته چندم بارداری ما مادر شده ایم و چگونه از عفونت پیشگیری کنیم


مبارک است. حالا شما یک مادر هستید و قرار است 9 ماه از فرزند دلبندتان به طور خصوصی و ویژه میزبانی کنید. حالا شما در هفته چهارم هستید. هفته ای که در جمع بهترین هفته های زندگی جا خوش می کند. البته از این هفته مسئولیتتان خیلی بیشتر و جدی تر می شود .

هفته چهارم بارداری

شما یک ماه اول بارداری را در این هفته پشت سرمی گذارید و وارد یک مرحله جدی و عجیب می شوید پس بهتر است با نی نی بان همراه باشید تا با خیالی راحت این دوره را طی کنید.


هفته چهارم بارداری
خیلی دلتان می خواهد بدانید این مهمان کوچولو چه شکلی است؟ فعلا زود است. حالا حالا باید صبر کنید. او تازه در مرحله رویانی است. در واقع از زمان بسته شدن نطفه تا هفته هشتم یا دهم بارداری فرزند شما «رویان» نامیده می‌شود.
او همچنان در حال استقرار در خانه جدید است. رویان از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده که دو لایه داخلی را «اپی‌پلاست» می‌نامند و لایه خارجی، غشایی است به نام «هایپوبلاست» که بعدها اعضای بدن جنین را در آینده تشکیل می‌دهد. این هفته زمان تشکیل و توسعه کیسه آمنیوتیک و کیسه زرده است. کیسه آمنیوتیک با احاطه رویان علاوه بر اینکه او را از گزند حوادث داخل رحم محافظت می‌کند مثل یک تخت گرم و نرم فضا را برای آرامش جنین آماده می‌کند. کیسه زرده هم کیسه‌ای چسبیده به رویان است که رگ‌های خونی و گلبول‌های سرخ اولیه در آن تشکیل می‌شود. نگران غذای این توده کوچک نباشید. جفت همان وظیفه‌ای را ایفا می‌کند که شما در آینده بر عهده دارید. جفت به جای شما غذای کودکتان را تامین می‌کند. این توده گوشتی که مسئول تامین اکسیژن جنین شما هم هست به خوبی می‌داند چه زمانی باید به فرزند شما غذا و اکسیژن برساند. جفت اکنون مشغول کندن تونل در داخل رحم برای اتصال محل دریافت غذا و جنین است تا بتواند به درستی ماموریت خود را انجام بدهد. تا زمانی که جفت در حال رشد است وظیفه تغذیه رویان با همین کیسه زرده است.
قد: 0.13 سانتی متر

وزن: 0.11 گرم

هفته چهارم بارداری
در این هفته رویان تلاش می‌کند خودش را به دیواره رحم بچسباند به همین دلیل درد خفیفی در شکم خود احساس می‌کنید. این دردها طبیعی است. بدن خودش را با هورمون‌های جدید بارداری هماهنگ می‌کند و رحم به خونه جدید رویان تبدیل می‌شود. البته بعضی از خانمهای باردار در این زمان خونریزی را تجربه می‌کنند، حتما یادتان باشد به رنگ آن توجه کنید. خونی که دفع می‌شود نباید قرمز پررنگ یا روشن مثل دوران قاعدگی باشد بلکه باید به رنگ صورتی یا قهوه‌ای باشد. لانه گزینی یا خونریزی معمولاً پنج تا 12روز پس از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. درد در این دوران نباید شدید باشد، اگر درد شدید، تب، لرز یا خونریزی واژینال سنگین دارید حتما باید با پزشکتان تماس بگیرید. حواستان باشد از این هفته علائم بارداری خودشان را نشان می‌دهند پس باید منتظر اتفاقهای ناگهانی بارداری باشید. البته هنوز احتمال اینکه تست‌های بارداری جواب منفی به شما بدهد وجود دارد. شاید هورمون گنادوتروپین به صورت کامل ترشح نشده و همین هم عاملی است که با تست‌های بارداری متوجه حاملگی نشوید اما با افزایش میزان هورمون‌ها بالاخره نشانه‌های حاملگی هویدا می‌شود کم کم حالت تهوع هم شروع می‌شود. زمان استفراغ و تهوع به این فکر کنید که شما تنها نیستند و ممکن است هر روز صبح، ظهر و شب 36 میلیون زن باردار مثل شما در جهان این حالت را داشته باشند. این اولین نشانه حاملگی است. سفت و دردناک شدن سینه‌ها، حساس شدن شکم و نفخ، کمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم این دوره است. مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند شما را آزار بدهد تغییرات ناگهانی روحی است. یک روز، خوب و سرحال هستید و روز بعد بداخلاق و بی‌حوصله البته بهتر است به هیچ وجه نگران این موضوع نباشید. این تغییرات کاملاً طبیعی هستند و جای نگرانی نیست.


هفته چهارم بارداری

  • اگر تست بارداری شما مثبت بود، قرار ملاقاتی با پزشک بگذارید. 
  • پزشک باید همه شرایط جسمی و روحی شما را بررسی کند. 
  • برای بار سوم تذکر می دهیم به محض اطمینان از بارداری از کشیدن سیگار خودداری کنید. دود ناشی از آن رسیدن اکسیژن به رویان کوچک شما را دشوار می‌کند، لذت بردن شما از کشیدن سیگار او را آزارده خاطر می‌کند.
  • خوردن ویتامین‌ها را شروع کنید. خوردن ویتامین‌های آ، ب ، دی در دوران بارداری ضروری است. ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود. مقدار روزانه 200 واحد ویتامین در بارداری و قبل از آن توصیه می‌شود.
    هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری 
نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. بدن در این دوره جریان خون‌ را افزایش می‌دهد، به همین دلیل شما به مایعات بیشتری احتیاج دارید. نوشیدن مایعات به رفع خستگی و یبوست کمک می‌کند.
- آب و نوشیدنی‌های مقوی مانند شیر کم چرب، آب میوه صد درصد طبیعی یا اسموتی میوه بدون شکر مصرف کنید.
- اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید روند گیاه خواری خود را حتی در طول بارداری، ادامه دهید فقط مراقب باشید برنامه غذایی که انتخاب می‌کنید، تمام مواد لازم را برای بدن‌ شما داشته باشد. مکمل‌های آهن، ویتامین ب 12 و ویتامین دی هم بخورید. با پزشک خود درباره مولتی ویتامین‌های بارداری و قرص‌های دیگر مشورت کنید. 

هفته چهارم بارداری
شمارش کامل سلول‌های خونی
این آزمایش به پزشک در بررسی مقدار هموگلوبین در سلول‌های قرمز خون شما کمک می کند.  اگر مقدار هموگلوبین کم باشد یکی از نشانه‌های کم‌خونی است . در این صورت باید بررسی شود که آیا این احتمال در اثر فقر آهن ایجاد شده است یا نه. اگر فقر آهن  داشته باشید، پزشک استفاده از مکمل‌های آهن و غذاهای غنی از آهن مثل گوشت بدون چربی برای شما تجویر می کند. در این آزمایش، پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید خون شما را می شمرند. اگر سلول‌های سفید خون زیاد باشد، نشانۀ وجود عفونت در بدن است.برای مشاهده مطلب کامل آزمایشهای دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.


هفته چهارم بارداری
پیشگیری از عفونت
شایع‌ترین انواع عفونت پس از جراحی سزارین، عفونت رحم و عفونت محل زخم جراحی و عفونت مثانه است. در زایمان طبیعی عفونت رحم به ندرت دیده می‌شود مگر اینکه زن باردار از قبل عفونت داشته باشد. مادرانی که سزارین می‌کنند نسبت به مادرانی که به طور طبیعی زایمان می‌کنند احتمال ابتلا به عفونت پس از زایمانشان بیشتر است .سه نوع عفونت بعد از سزارین شایع است: عفونت‌هایی که در زخم ایجاد شده و باعث قرمزی، ترشح و تشدید درد در بخیه‌ها و زخم‌ها می‌شود. نوع دیگر عفونت‌های شایع در سزارین، عفونت لایه پوششی داخل رحم (آندومتر) است و معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مایع آمنیوتیک قبل از زایمان تخلیه شود. علاوه بر این، حین عمل معمولا پزشک سوندی را برای تخلیه مثانه وارد بدن می‌کند که احتمال بروز عفونت را در زنان افزایش می‌دهد. برای مشاهده مطلب زایمان طبیعی یا سزارین می توانید اینجا را کلیک کنید.


هفته چهارم بارداری
مواد غذایی خطرناک نخورید
حواستان به مواد غذایی که باعث انقباض در بدن می‌شوند، باشد. موادی مانند آناناس، شیرین بیان در چند ماه اول باعث انقباض می‌شوند. این مواد غذایی قدرت ایجاد انقباضات در اوایل حاملگی دارند، که ممکن است باعث سقط جنین شود علاوه بر آن مصرف شیرین بیان اثرات منفی بر هوش کودک دارد و باعث بیش فعالی کودک می‌شود. برای مشاهده مطلب کامل موارد ممنوع در بارداری اینجا را کلیک کنید


هفته چهارم بارداری
با خودرو نروید
در هفته‌های اول بارداری بهتر است با خودرو به مسافرت نروید. حرکات ماشین باعث خسته شدن و کمر درد می‌شود. حواستان باشد در سه ماه اول بارداری به هیچ وجه نباید تنهایی با خودرو مسافرت بروید کارشناسان معتقدند عکس العمل زنان باردار کندتر از دیگران است و احتمال تصادف بیشتر می‌شود اما اگر تنها نیستید و مجبورید با خودرو سفر کنید، بالشتکی پشت کمرتان بگذارید و هر ۲۰۰ کیلومتر توقف کرده و کمی راه بروید تا پاهایتان ورم نکند. اگر خسته شدید به هیچ وجه به رانندگی ادامه ندهید. حتی می توانید روی یک زیر انداز کنار جاده کمی دراز بکشید. برای مشاهده مطلب مسافرت در بارداری اینجا را کلیک کنید.


هفته چهارم بارداری
معجزه عسل
یکی دیگر از راهکارهای درمان ویار خوردن عسل همراه با مقداری دانه سبز هل است. عسل را با چند دانه پوست گرفته هل مخلوط کرده و در طول روز آن را مزمزه کنید.آب پرتقال تازه با عسل یا دم کرده پوست پرتقال با عسل نیز برای کمتر شدن حالت تهوع صبحگاهی و درمان ویار مفید است. مخلوط زیره، نبات و هل به نسبت مساوی نیز از دیگر روشهای درمان ویار با طب سنتی است. این مواد را آسیاب کرده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای‌خوری قورت بدهید. برای مشاهده مطلب طب سنتی و دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.


هفته چهارم بارداری
یک اتاق نورگیر
اگر خانه شما دو خوابه است و می‌توانید اتاق اختصاصی برای فرزندتان در نظر بگیرید هم باید این نکات را رعایت کنید؛ اتاقی را انتخاب کنید که حتما پنجره داشته باشد. اگر اتاق خواب مهمان در خانه دارید که حمام و دستشویی هم دارد این اتاق می‌تواند انتخاب بهتری باشد. سعی کنید اتاقی را انتخاب کنید که از آشپزخانه دور است. اتاق نوزاد بهتر است از پاسیو محل نگهداری گل و گیاه هم دور باشد. بهتر است اتاق کودک در نمای جنوبی ساختمان باشد تا از نور خورشید استفاده کند. اگر می خواهید با مهمترین نکات چیدمان اتاق نوزاد آشنا شوید اینجا را کلیک کنید.


هفته چهارم بارداری
بارداری به زبان آدمیزاد
مادران باردار همیشه با انبوهی از سوال روبرو هستند. اینکه در دوران بارداری چه غذایی بخورند، چه مواد غذایی خطرناک است، در اتاق زایمان چه اتفاقی می‌افتد و در دوران شیردهی چه باید کرد و... یکی از معروفترین کتابهای حوزه بارداری و زایمان کتاب« بارداری به زبان آدمیزاد» است. این کتاب  اثر «جوآن استون»، «کیت ادلمن»، «مری دوئن‌والد» و ترجمه‌ی «نیالا نصیراوغلی» است.  بخش‌ها و فصل‌های این کتاب با روند‌ی منطقی، اطلاعات مربوط به فرایند‌ بارد‌اری را ارائه می‌د‌هد‌. با این وجود‌، مجبور نیستید‌ به ترتیب آن ‌را بخوانید‌. می‌توانید‌ این کتاب را برد‌ارید‌، ورق بزنید‌ و هرچه را به نظرتان می‌رسد‌ بخوانید‌، د‌ر فهرست عناوین یا نمایه،‌ موضوعات خاصی را پید‌ا کنید‌، یا کتاب را از اول تا آخر بخوانید‌.  بارداری به زبان آدمیزاد  مسائلی مانند «چطور یک دکتر خوب پیدا کنیم؟»، «حل معمای آزمایش‌های دوران بارداری»، «مراقبت از خود»، «کمک به همسر خود در دوران بارداری»، «جان سالم به در بردن از درد زایمان»، «اهمیت دادن به نوزادتان» را در خود گنجانده است. این کتاب را انتشارات «هیرمند» منتشر کرده است. برای مشاهده مطلب کامل معرفی کتاب برای مادران اینجا را کلیک کنید.


هفته چهارم بارداری
حرفهای آرامش بخش بزنید
بعضی از زنها از مادر شدن می‌ترسند. بیشتر انسان‌ها در باره چیزهایی که تجربه ندارند دچار هیجان و اضطراب می‌شوند. نقش یک همسر خوب اینجا مشخص می‌شود. شوهر باید با حرفهای آرامش بخش و عاشقانه هرگونه استرس و اضطراب را از همسرش دور کند. پزشکان معتقدند استرس در هفته‌های اول بارداری هم برای مادر و هم برای جنین خیلی خطرناک است. برای مشاهده مطلب وظایف همسران در دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی