شناخت بیماری های زنان

انواع بیماری های زنان و دختران

شناخت بیماری های زنان

انواع بیماری های زنان و دختران

چگونه میتوانیم از جلوگیری کنیم

  • ۰
  • ۰

بیماری های شایع زنان را بشناسید

 

سلامت زنان بسیار حائز اهمیت است. با وجود اینکه بایستی بیشتر مراقب خود باشیم اما بازهم نسبت به خود بی توجه هستیم . این در حالی است که تمامی ما انسان ها به راحتی می توانیم بیمار شویم و هیچ استثنایی وجود نخواهد داشت . پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است به جای آنکه به فکر درمان باشیم سعی نماییم تا زمینه های ابتلا به بیماری را فراهم نکنیم و روش های پیشگیری را بیاموزیم و بیشتر از خود مراقبت کنیم . در این مقاله قصد داریم به برخی از بیماری های شایع زنان بپردازیم.برای آشنایی با این نوع بیماری ها و روش های پیشگیری از ابتلا به آن ها با ما همراه باشید …

فهرست محتوا پنهان

  1. 1 اهمیت سلامت زنان
  2. 2 بیماری های شایع زنان
  3. 3 سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیرید
  4. 4 رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  5. 5 ورزش کنید
  6. 6 الکل را محدود کنید
  7. 7 سایر اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به بیماری های مختلف
  8. 8 بیماری های شایع زنان و نحوه درمان آن ها
    1. 8.1 بیماری های دستگاه تناسلی
    2. 8.2 سرطان تخمدان
    3. 8.3 سرطان پستان
    4. 8.4 یائسگی
    5. 8.5 سرطان رحم
    6. 8.6 کیست تخمدان
    7. 8.7 سلامت جنسی و مثانه
    8. 8.8 تنبلی تخمدان
    9. 8.9 چسبندگی رحم
    10. 8.10 فیبروم رحم
    11. 8.11 عفونت واژن

اهمیت سلامت زنان

بسیاری از تهدیدات اصلی برای سلامت زنان قابل پیشگیری است اگر بدانید چگونه .بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مهمترین علل مرگ در میان زنان بالغ در ایالات متحده بیماری قلبی، سرطان، بیماری مزمن تنفسی تحتانی، سکته مغزی، بیماری آلزایمر و صدمات غیرعمدی است. با صحبت کردن با پزشک خود در مورد عوامل خطر برای این شرایط، کنترل خود را در دست بگیرید. سپس در مورد کاهش ریسک خود جدی بگیرید. اگر مشکلات سلامتی دارید – مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا یا دیابت – که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد، توصیه های درمانی پزشک را دنبال کنید. همچنین، در مورد زمان انجام ماموگرافی و سایر غربالگری های سرطان با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری های شایع زنان را بشناسید

بیماری های شایع زنان

امروز بیماری های زیادی منجر به تهدید سلامت زنان می گردد. این بیماری ها در برخی موارد بسیار خطرناک می باشند و تهدید کننده جان بانوان هستند. در ادامه روش های جلوگیری از بیماری های زنان آورده شده است.

سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیرید


در حالی که نمی توانید عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی را از بین ببرید، می توانید سایر عوامل خطر بیماری قلبی، سکته و سرطان را کنترل کنید. مثلا: اگر سیگار می‌کشید یا از سایر محصولات تنباکو استفاده می‌کنید، از پزشک خود بخواهید که به شما در ترک سیگار کمک کند. از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.


رژیم غذایی سالم داشته باشید.

سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، غذاهای پرفیبر و منابع پروتئین کم چربی مانند ماهی را انتخاب کنید. غذاهای حاوی چربی های اشباع شده و ترانس و غذاهای حاوی قند و سدیم اضافه را محدود کنید.
وزن سالم را حفظ کنید. از دست دادن پوندهای اضافی و حفظ آن ها می تواند خطر بیماری قلبی و همچنین انواع مختلف سرطان را کاهش دهد.


ورزش کنید

ورزش می تواند به شما در کنترل وزن و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک کند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. فعالیت هایی را انتخاب کنید که از پیاده روی سریع گرفته تا رقص سالن رقص لذت می برید. همه اشکال ورزش خطر شما را کاهش می دهد.

الکل را محدود کنید

اگر الکل را انتخاب می کنید، این کار را فقط در حد اعتدال انجام دهید. برای زنان، این بدان معناست که بیش از یک نوشیدنی در روز نیست. یک نوشیدنی شامل ۱.۵ اونس مایع (۴۴ میلی لیتر) مشروب استاندارد ۸۰، ۱۲ اونس مایع (۳۵۵ میلی لیتر) آبجو یا ۵ اونس مایع (۱۴۸ میلی لیتر) شراب است. به نظر می رسد خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان – از جمله سرطان سینه و کبد – با مقدار الکلی که می نوشید و مدت زمانی که به طور منظم مصرف می کنید افزایش می یابد. مصرف بیش از حد الکل همچنین می تواند فشار خون شما را افزایش دهد و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.
استرس را مدیریت کنید

اگر مدام احساس می‌کنید در حال تجاوز یا حمله هستید، عادات سبک زندگی‌تان ممکن است آسیب ببیند – و همینطور سیستم ایمنی شما. اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهید – یا یاد بگیرید که با استرس به روش های سالم کنار بیایید.
یک سبک زندگی سالم نیز ممکن است در پیشگیری از بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

اهمیت سلامت زنان

سایر اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به بیماری های مختلف


زنان نسبت به مردان در برابر آسیب های ریوی ناشی از دود استنشاقی و آلاینده ها آسیب پذیرتر هستند. این امر زنان را در معرض افزایش خطر بیماری و حتی مرگ ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه – که شامل برونشیت و آمفیزم است – قرار می دهد. شما می توانید با سیگار نکشیدن و دوری از قرار گرفتن در معرض دود سیگار، مواد شیمیایی و سایر آلاینده های هوا از سلامت تنفس خود محافظت کنید. همچنین برای جلوگیری از عفونت های تنفسی، دست های خود را مرتب بشویید و سالانه واکسن آنفولانزا بزنید. از پزشک خود بپرسید که آیا برای جلوگیری از ذات الریه نیز به ایمن سازی نیاز دارید یا خیر.

یکی دیگر از علل شایع مرگ و میر در بین زنان، تصادفات رانندگی است. برای ایمن ماندن در جاده، کمربند ایمنی خود را ببندید. محدودیت سرعت را رعایت کنید. هرگز تحت تأثیر الکل یا هر ماده دیگری رانندگی نکنید و با حواس پرتی یا خواب آلود رانندگی نکنید. از خطرات سلامتی زنان غافل نشوید. در عوض، هر کاری که می توانید برای داشتن یک سبک زندگی سالم انجام دهید. اقدامات پیشگیرانه ساده می تواند تا حد زیادی به کاهش خطرات شما کمک کند.

بیماری های شایع زنان و نحوه درمان آن ها

بیماری های زنان دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام با نشانه های همراه می باشد، که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم …

بیماری های دستگاه تناسلی

بیماری های دستگاه تناسلی خود چند نوع بیماری را شامل می شود. بیماری های همچون التهاب لگن، زگیل تناسلی، تبخال تناسلی، عفونت های ادراری، انسداد و چسبندگی لوله های رحم و …

در صورت داشتن هر گونه علائم بهتر است بدون اتلاف وقت به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید زیرا به تعویق انداختن درمان و درمان های خودسرانه نه تنها به فرد و بیماری کمکی نمی کند بلکه در مواردی موجب پیشرفت بیماری می شود.

سرطان تخمدان

یکی دیگر از بیماری های شایع در میان زنان سرطان تخمدان می باشد که این بیماری خاموش بوده و زمانی که بیماری به حد زیادی پیشرفت کرده باشد علائمی همچون نفخ شکم، درد در ناحیه شکم و زیر شکم، تکرر ادرار و … را از خود نشان می دهد.

لازم به ذکر است، برخی از بیماری های زنان نظیر سرطان تخمدان در ابتدایی بیماری بدون علامت خواهد بود لذا به منظور تشخیص و درمان به موقع چکاپ های سالانه و مراجعه به متخصص زنان و زایمان را فراموش نکنید.

سرطان پستان

این بیماری در زنان به نسبت مردان شیوع بیشتری دارد . در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود می توان از پیشرفت بیماری پیشگیری نمود و به درمان آن پرداخت .

علائم سرطان سینه عبارت است از: وجود توده در پستان، ترشح یا خونریزی از سینه، تغییرات پوستی و بزرگ دن غدد لنفاوی زیر بغل می توان اشاره نمود.

یائسگی

این یک واقعیت زندگی است. اگر شما یک زن هستید، در نهایت باید با یائسگی مقابله کنید. هیچ کس منتظر گرگرفتگی، تعریق شبانه، نوسانات خلقی و مشکلات خواب نیست. اما هر زن علائم شدیدی ندارد و زندگی پس از یائسگی وجود دارد. گذار یائسگی را پیش یائسگی نیز می گویند. چندین سال تا ۱۲ ماه پس از آخرین قاعدگی شما طول می کشد. مراقبت از سلامتی و بدنتان می تواند به شما در این انتقال کمک کند. هدف خود را حفظ وزن مناسب، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش فراوان، مدیریت استرس و مراجعه منظم به پزشک خود کنید.
زن نگران که به تست بارداری نگاه می کند

سرطان رحم

سرطان رحم یک بیماری شایع در میان زنان است و شیوع آن در جوانان بیشتر شده و ژنتیکی می باشد، اما در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود احتمال درمان و بهبود بسیار خواهد بود .

از نشانه های این بیماری می توان به ترشحات غیرعادی در ناحیه واژن و درد شدید در ناحیه لگن احساس کرد . برای پیشگیری از پیشرفت بیماری بهتر است چکاپ های دوره ای و سالانه به متخصص زنان و زایمان را فراموش نکنید .

کیست تخمدان

کیست تخمدان از بیماری های شایع در میان زنان به شمار می آید و دارای انواع مختلفی دارد. تمامی زنان دارای دو تخمدان در هر دو سمت رحم خود دارند که هر کدام از آن ها به یک اندازه و شکل می باشند.

 

سلامت جنسی و مثانه

سلامت جنسی می تواند همراه با سلامت مثانه باشد. عفونت ها هم بیماری های مقاربتی و هم عفونت های مجاری ادراری نگران کننده هستند. اما مشکلات عملکردی مانند بی اختیاری ادرار و مشکلات جنسی نیز همینطور است. مشکلات مثانه اگر خودآگاه یا خجالت زده باشید مشکلات جنسی را بدتر می کند. در مورد هر گونه مشکل مثانه یا مشکلات جنسی با پزشک خود صحبت کنید. انواع مختلفی از درمان ها برای بی اختیاری ادرار وجود دارد که به نوبه خود می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش داده و سلامت جنسی شما را بهبود بخشد. و ارتباط خود را با شریک زندگی خود باز نگه دارید.

تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک و اختلال قاعدگی وضعیتی است که می تواند موجب بی نظمی های قاعدگی، افزایش موهای زائد، ریزش مو و آکنه های چرکی شود و افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند با مشکلات باروری روبرو می شوند . به طور معمول این بیماری منجر به عملکرد نامنظم در تخمدان ها می شود .

لازم به ذکر است، بیماری تنبلی تخمدان با کیست تخمدان متفاوت بوده و موجب برهم زدن تعادل هورمون های جنسی فرد می شود .

 

چسبندگی رحم

چسبندگی رحم یک بیماری شایع زنان است که در داخل رحم و یا دهانه رحم ایجاد می شود . چسبندگی های رحمی در سه حالت اتفاق می افتد و معمولا بخش کوچکی از رحم درگیر این بیماری می شود . فردی که به این بیماری مبتلا است به طور معمول با علائمی همچون احساس درد در ناحیه لگن و در زمان قاعدگی مواجه خواهد شد و علاوه بر این دارای نشانه های نظیر ناباروی و سقط های مکرر می باشد .

فیبروم رحم

شایعترین تومور لگنی در میان زنان فیبروم رحمی می باشد . این عارضه در سنین ۲۵ تا ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد. افرادی که دارای اضافه وزن می باشند احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها بیشتر خواهد بود .

لازم به ذکر است، فیبروم های رحمی دارای انواع مختلفی بوده و در رحم در نواحی مختلفی تقسیم بندی می شوند. درمان فیبروم های رحمی بسته به نوع و شدت آن متفاوت می باشد و درمان به دو صورت دارویی و جراحی انجام می شود.

 

عفونت واژن

از شایعترین بیماری های زنان عفونت واژن می باشد و یکی از دلایل مراجعه زنان به متخصص زنان و زایمان این عارضه است. شیوع این بیماری در سنین ۱۴ تا ۴۹ سالگی بیشتر خواهد بود و احتمال ابتلا به این بیماری در طول زندگی ممکن است چندین مرتبه اتفاق افتد.

کلام آخر

انتخاب متخصص زنان و زایمان در نتیجه درمان بیماری ها تاثیر بسزایی دارد . زیرا بهتر است در انتخاب یک متخصص زنان و زایمان دقت لازم و کافی را داشته باشید و قبل از هر گونه اقدام و مراجعه حضوری می توانید از سوابق پزشکی و تجربه های ایشان از مراجعه کنندگان آن پزشک و منابع معتبر اطلاعات کسب نمایید .

درمان با توجه به شدت بیماری و برخی از عوامل متفاوت می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان بیماری های زنان می توانید با یک دکتر زنان برای عفونت خبره مشورت نمایید .

  • ۰۱/۱۱/۰۴
  • حسن رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی